Sunday, December 27, 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU10 RESIPI(3)

 MINGGU 10 – TERJEMAHAN RESIPI




 

   NUR NADIAH NADHIRAH ROMELY    NUR ASIAH ZAHIRAH MOHD ZURAIDI

                                          197003                197832

Carnitas Ayam Ranggup

⭐⭐⭐⭐⭐ 29 Penilaian   |   25 Ulasan   |    3 Gambar

Roti bawang putih dan sosej yang enak ini baik untuk seisi keluarga.

Carnitas Ayam Ranggup yang dibuat dalam periuk tekanan cepat dan mudah! Kami memasaknya dengan segar, dan mereka sangat sesuai untuk persiapan makan dan nikmati selama seminggu! Hidangkan dengan tortilla, bawang dadu, ketumbar cincang, kubis tumis, bumbu kapur, dan apa sahaja yang anda suka!


 

 

Persediaan: 25 minit

Masak: 25 minit

Jumlah: 1 jam

Hidangan: 8

Hasil: 10 hidangan

 


Bahan-bahan

 Ayam:

sudu besar jintan tanah

½ sudu teh serbuk cili

½ sudu teh oregano kering

cubit garam dan lada hitam tanah secukup rasa

sudu besar minyak zaitun, dibahagi

bahagian dada ayam tanpa kulit, tanpa tulang

ulas bawang putih, ditekan

biji bawang kuning, dibentuk segi empat sama

¼ cawan jus limau

¼ cawan kuah ayam

½ ketumbar 

biji lada cincang dalam sos adobo, atau lebih secukupnya

oren, diperah

1 daun bay

Sos Chipotle:

½ cawan mayonis

sudu susu 

biji lada cincang dalam sos adobo, atau lebih secukupnya

garam cubit

cubit serbuk bawang putih

Cara Memasak

Senarai semak

Langkah 1

Satukan jintan putih, serbuk cili, oregano, garam, dan lada dalam mangkuk. Taburkan ke atas dada ayam di kedua-dua belah pihak.

 Langkah 2

Hidupkan periuk tekanan pelbagai fungsi (seperti Instant Pot®) dan pilih fungsi Tumis. Masukkan 1 sudu minyak zaitun dan dada ayam, 1 hingga 2 minit setiap sisi, bekerja secara berkumpulan sehingga ayam membakar dan bukannya stim. Pindahkan ayam ke pinggan.

 Langkah 3

Masukkan bawang putih dan bawang ke periuk panas; masak dan kacau hingga rata pada semua bahagian, kira-kira 2 minit. Kembalikan ayam ke periuk tekanan bersama jus limau nipis, kaldu ayam, ketumbar, lada chipotle dengan 1 sudu besar sos adobo, semangat dan jus oren, dan daun salam. Tutup dan kunci penutupnya. Tetapkan pemasa selama 8 hingga 10 minit, bergantung pada ukuran dada ayam.

 Langkah 4

Sementara itu, gabungkan mayonis, susu, lada chipotle dan 1 sudu sos adobo, garam, dan serbuk bawang putih ke pengisar elektrik. Kisar sos chipotle hingga sebati.

 Langkah 5

Lepaskan tekanan dari periuk menggunakan kaedah pelepasan semula jadi mengikut arahan pengeluar, 10 hingga 40 minit. Buka kunci dan tanggalkan penutupnya.

 Langkah 6

Tetapkan rak ketuhar sekitar 6 inci dari sumber haba dan panaskan broiler oven.

 Langkah 7

Pindahkan dada ayam ke permukaan yang bersih dan simpan cecair memasak. Cincang daging ayam menggunakan 2 garpu. Masukkan ke dalam mangkuk besar dan gerimis 1/4 cawan cecair memasak di atas ayam; buang ke kot. Gerimis 1 sudu minyak di atas permukaan loyang. Masukkan ayam ke kepingan dan gerimis yang tinggal 1 sudu minyak di atasnya. Kacau sehingga rata.

 Langkah 8

Bakar ayam di dalam ketuhar yang telah dipanaskan selama 5 minit. Masukkan ayam dengan 1 hingga 2 sudu besar cairan memasak yang telah disediakan dan putar kuali sehingga mendidih. Terus bakar hingga garing, 5 hingga 7 minit lagi. Hidangkan dengan sos chipotle. 

Nota Tukang Masak:

Selain dada ayam anda juga boleh menggunakan bahagian peha.

Lada chipotle yang tersisa dalam sos adobo boleh letak di dalam beg zip dan simpan di dalam peti beku. Daripada melepaskan tekanan secara semula jadi, anda juga dapat menggunakan pengaturan ventilasi jika ada, yang memungkinkan untuk melonggarkan sepenuhnya sebelum melepaskan penutupnya.


Fakta pemakanan

Setiap hidangan:

236 kalori; protein 19.6g; karbohidrat 4.7g; lemak 15.3g; kolesterol 56.1mg; natrium 185.9mg.

 Rujukan

Allrecipes (2020). Instant Pot Crispy Chicken Carnitas. Diakses pada 28 Disember 2020. https://www.allrecipes.com/recipe/274921/instant-pot-crispy-chicken-carnitas/


 

Kehadiran 28/12/2020:

No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Assalamualaikum semua   Okay harini kita nak borak sikit. Selama 2 semester ni aku ada blog. Macam tak percaya sebab aku benda macam ni aku ...