Tuesday, December 15, 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU7 QUOTATION

  

M7 – QUOTATION

 

 


 

NUR NADIAH NADHIRAH ROMELY    NUR ASIAH ZAHIRAH MOHD ZURAIDI

197003 197832

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Original Text

Microsoft

Edited

Evidence

1.

It makes me feel better when I just let things go.

Ia membuatkan saya berasa lebih baik apabila saya hanya membiarkan perkara pergi.

 

Saya berasa lebih tenang apabila saya melepaskan dan memaafkan.

 

Saya berasa selesa melepaskan dan memaafkan.

 

Saya berasa lebih bahagia apabila saya melepaskan dan memaafkan.

 

“Kenapa ayam dan itik tinggal disana?,” tanya Alim keliru. Alim berjalan dengan nenek kearah reban baharu. Alim berhenti menangis. Alim tersenyum melihat ayam dan itik. Alim tidak mengendahkan nenek dan datuk yang berdiri di sebelah Alim.

(Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk: Hlm 22: 8)

 

Pada suatu hari, Alim jatuh sakit. Badannya panas dan Alim tidak bermaya. Alim mudah jatuh sakit dan Alim tidak pernah merungut. Bapa dan ibu Alim membawa Alim ke klinik berhampiran. Doktor memberikan ubat supaya Alim cepat sembuh.

(Cerita Sosial 5: Jiran: Hlm 27: 6)

 

2.

I work hard every day to achieve my goal but the more I work, the more goals that I want to achieve.

 

Saya bekerja keras setiap hari untuk mencapai matlamat saya tetapi semakin banyak saya bekerja, lebih banyak matlamat yang saya mahu capai.

 

Saya bekerja setiap hari untuk mencapai matlamat saya namun, lebih banyak saya bekerja lebih banyak matlamat yang saya mahu capai.

 

Saya berusaha setiap hari untuk mencapat matlamat saya namun semakin banyak saya bekerja semakin banyak matlamat yang saya mahu capai.

 

Saya berusaha untuk mencapai matlamat namun, lebih banyak saya bekerja lebih banyak matlamat yang saya mahu capai.

 

Setelah semua orang makan kek cawan, Alim pun duduk di kerusi dan menunggu arahan daripada Cikgu Anis. Alim mahu belajar dengan rajin.

(Cerita Sosial 4: Hati: Hlm 27: 2)

3.

Nature makes me feel bless every day.

 

Alam membuatkan saya berasa rahmat setiap hari.

 

Keindahan alam memberikan saya ketenangan dan kesyukuran.

 

Keindahan alam membuatkan saya bersyukur pada setiap hari.

“Ini Alim. Kamu beri Sulaiman. Ibu nampak dia sedang siram pokok bunga tadi,” kata ibu sambil menghulurkan plastik yang mengandungi buah rambutan dan manggis.

(Cerita Sosial 2: Saya yang Istimewa: Hlm 23: 6)

4.

Missing a person will make you feel bless that you still have feelings towards others.

Hilang seseorang akan membuat anda berasa rahmat bahawa anda masih mempunyai perasaan terhadap orang lain.

 

Merindui seseorang membuatkan kita bersyukur kerana kita masih mempunyai perasaan terhadap orang lain.

“Saya rindu keluarga saya setiap hari,” sebut Alim sambil tersenyum.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm: 25: 11)

 

“Abang tidak sihat, adik,” jawab ibu sambil memujuk adik perempuan Alim. Abang dan kakak sedih melihat Alim dan adik perempuan mereka. Mereka juga menangis.

(Cerita Sosial 5: Jiran: Hlm 27: 9)  

 

Alim tidak sabar untuk pulang ke kampung. Alim ingin bermain dengan ayam dan itik nenek dan datuk di kampung.

(Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk: Hlm: 22: 2)

5.

Feeling bless with what I have today.

 

Rasa diberkati dengan apa yang saya ada hari ini.

Saya bersyukur dengan apa yang saya miliki sekarang.

Alim tersenyum. Alim tahu bahawa keluarga adalah penting. Alim tahu keluarga akan sentiasa menolong antara satu sama lain.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm: 26: 2)

 

“Ibu, boleh kita beri Sulaiman sedikit buah-buahan ini?,” tanya Alim kepada ibunya. “Ibu dan bapa selalu berpesan berkongsi barang atau makanan yang kita suka adalah satu perbuatan yang baik”, sambung Alim lagi.

 (Cerita Sosial 2: Saya yang Istimewa: Hlm: 23: 4)

 

Alim tersenyum. Alim tahu bahawa keluarga adalah penting. Alim tahu keluarga akan sentiasa menolong antara satu sama lain.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm: 26: 2)

 

 

6.

I will always try my best to be a better person every day.

Saya akan sentiasa cuba yang terbaik untuk menjadi orang yang lebih baik setiap hari.

Untuk menjadi orang yang lebih baik kita perlulah berusaha dengan lebih baik.

 

Saya akan selalu berusaha untuk menjadi yang lebih baik.

Setiap hari, Alim cuba memahami kerja seharian di rumah. Alim belajar untuk bersabar dan rajin bekerja. Alim belajar untuk menolong ibu dan bapa. Alim belajar untuk menolong abang dan kakak. Alim belajar untuk menolong adik perempuan di rumah.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25:9)

 

7.

To ask for forgiveness is like a big burden off your shoulder.

Untuk meminta pengampunan adalah seperti beban besar dari bahu anda.

Mencari kemaafan merupakan sesuatu perkara yang sukar.

 

Memohon kemaafan ibarat satu beban yang berat telah hilang dari diri kita.

Saya tak mahu buat ibukata Alim sambil menggaru-garu kepalanya.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25:6)

 

Ibu memegang tangan Alim lalu diusapnya. Alim terdiam seketika. Alim memandang ke arah ibu dan tersenyum.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya : Hlmn 25:7)

 

“Anak ibu baik. Anak ibu rajin. Mari ibu tolong!,” kata Ibu sambil mengambil penyapu dan memegang batang penyapu bersama Alim.”Begini, perlahan-lahan ya!,” bisik ibu perlahan.

Alim tersengih dan cuba menyapu sampah. Akhirnya, dia berjaya menghabiskan kerjanya. (Cerita Sosial 3: Keluarga Saya : Hlmn 25:10)

 

 

8.

I forgive you today, I forgive you tomorrow. I forgive you the days in between.

Saya memaafkan anda hari ini, saya memaafkan anda esok. Saya memaafkan anda hari-hari di antara.

Memaafkan orang pada hari ini, pada hari esok dan pada hari-hari yang berikutnya.

 

Memaafkan orang setiap masa.

 

Memaafkan orang pada hari ini, pada hari esok dan pada hari-hari yang berikutnya.

 

Cikgu Anis mengajar Alim untuk hormat pada orang tua. CIkgu Anis mengajar Alim untuk tunduk apabila berjalan di hadapan orang tua. Cikgu Anis mengajar Alim untuk mengucapkan terima kasih. Cikgu Anis juga mengajar Alim untuk mengucapkan selamat pagi kepada guru besar dan cikgu lain. Rakan-rakan sekelas juga pandai menyebut Selamat Pagidan Terima kasih.

(Cerita Sosial 4: Hati: Hlm 26:5)

 

9.

Be truthful in everything that you do.

Jujur dalam segala yang anda lakukan.

Berlaku jujur dalam setiap apa yang kita lakukan.

Setelah selesai makan, Alim menolong abang Imran, kak Madihah, ibu dan bapa mengemas rumah. Alim membawa sampah kulit buah-buahan ke dalam tong sampah besar di luar rumah.

(Cerita Sosial 2: Saya yang Istimewa: Hlm 24:3)

 

“Alim suka Sulaiman. Sulaiman kawan Alim,” kata Alim lagi sambil melambai ke arah Mak Cik Timah lalu masuk ke dalam rumah.

(Cerita Sosial 2: Saya yang Istimewa : Hlmn 24:9)

 

10.

Remind yourself every day that you are a good person.

Ingatkan diri anda setiap hari bahawa anda adalah orang yang baik.

Sentiasa ingatkan diri kita yang kita adalah orang yang baik.

Anak ibu baik. Anak ibu rajin. Mari ibu tolong!,kata ibu sambil mengambil penyapu dan memegang batang penyapu bersama Alim.

(Cerita Sosial 3: Hlm 25:7)

 


 

No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Assalamualaikum semua   Okay harini kita nak borak sikit. Selama 2 semester ni aku ada blog. Macam tak percaya sebab aku benda macam ni aku ...