Sunday, December 20, 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU9 TESIS BAB 1

 MINGGU 9 - TESIS BAB 1




 

   NU                      NUR NADIAH NADHIRAH ROMELY    NUR ASIAH ZAHIRAH MOHD ZURAIDI

                                                                   197003                197832

Jom Tulis Tesis!

Jangan Lupa!

 

Penulisan Pengenalan

1. Penulisan penegnalan haruslah ringkas dan padat.

2. Satu perenggan sahaja.

3. Jelaskan apa yang terdapat dalam bab ini.

4. Huraian ringkas tentang kajian yang dilakukan.

5. Tidak menyentuh tentang latar belakang kajian.

 

2

 

Let’s Write A Thesis!

Do not forget!

Introductory Writing

1. National writing should be concise.

2. One paragraph only.

3. Explain what is found in this chapter.

4. Brief description of the study conducted.

5. Do not touch on the background of the study.

 

2

 

Jom Tulis Tesis!

Jangan Lupa!

 

Penulisan Latar Belakang Kajian/Sejarah/Asal Usul

1. Sejarah/ asal ususl tentang kajian yang dijalankan.

2. Rujukan yang menyokong pernyataan (minimum lima rujukan).

3. Penanda wacana yang sesuai supaya lebih ke arah penulisan akademik.

4. Lebih kurang dalam 3-5 halaman.

 

4

 

Let's Write a Thesis!

Do not forget!

Writing Background Study / History / Origin

1.History / origin of the study conducted.

2. References that support the statement (minimum of five references).

3. Appropriate discourse markers to be more towards academic writing.

4. Approximately within 3-5 pages.

4

 

 

 

Pendahuluan

Jangan Lupa!

 

Penulisan Permasalahan kajian

1. Jumlah perenggan mengikut jumlah objektif kajian (minimum satu perenggan untuk satu objektif). Contoh, perenggan satu terdiri daripada kajian yang mempunyai jurang penyelidikan. Minimum dua atau tiga rujukan dan di akhir perenggan pelajar harus mengaitkan dengan kajian yang akan dilakukan.

2. Permasalahan kajian boleh merujuk bahan seperti akhbar (pernyataan menteri ataupun pakar), majalah (Dewan Bahasa dan Pustaka) berbentuk akademik, artikel dalam jurnal berbentuk kajian, apa juga tulisan yang didokumentasikan dan buku akademik.

3. Tidak boleh merujuk bahan seperti majalah hiburan, pendapat sendiri, akhbar yang tiada kesahihan berita dan apa jua pernyataan yang tidak didokumentasikan.

4. Penjelasan pernyataan masalah perlu jelas dan tepat.

5. Mengenal pasti jurang dalam kajian.

6. Pernyataan masalah seharusnya kenyataan yang menampakkan jurang penyelidikan serta berkaitan dengan kajian yang akan dilakukan.

7. Rujukan pernyataan masalah seharusnya daripada rujukan lima tahun kebelakang.

7

 

Introduction

Do not forget!

Writing Problems of the study

1. Number of paragraphs according to the total objectives of the study (minimum one paragraph for one objective). For example, paragraph one consists of a study that has a research gap. A minimum of two or three references and at the end of the paragraph the student should relate to the study to be done.

2. Problems of the study can refer to materials such as newspapers (minister or expert statement), magazines (Dewan Bahasa dan Pustaka) in academic form, articles in journals in the form of studies, any documented writing and academic books.

3. Cannot refer to materials such as entertainment magazines, personal opinions, newspapers that have no validity of news and any statements that are not documented.

4. The explanation of the problem statement should be clear and accurate.

5. Identify gaps in the study.

6. Problem statement should be a statement that shows the research gap and related to the study to be done.

7. The problem statement reference should be from the reference five years ago.

7

 

Pendahuluan

Jangan lupa!

 

Penulisan Persoalan Kajian

1. Persoalan kajian ditulis dalam bentuk poin.

2. Persoalan kajian ditulis dalam bentuk soalan.

3. Letakkan tanda soal di akhir ayat.

4. Jelas dan tepat.

5. Bertitik tolak daripada pernyataan masalah.

6. Berkait rapat dengan objektif kajian.

7. Berkait rapat dengan tajuk tesis.

 

9

 

Introduction

Do not forget!

Writing Research Questions

1. Research questions are written in the form of points.

2. Research questions are written in the form of questions.

3. Put a question mark at the end of the sentence.

4. Clear and precise.

5. Subtract points from the problem statement.

6. Closely related to the objectives of the study.

7. Closely related to the title of the thesis.

9

 

Jangan lupa!

 

Penulisan Objektif Kajian

1. Berkait rapat dengan persoalan kajian.

2. Berkait rapat dengan permasalahan kajian.

3. Berkait rapat dengan tajuk tesis.

4. Menggunakan domain pembelajaran Taksonomi Bloom (1956) sebagai perkataan pertama.

5. Memastikan domain yang dipilih daripada senang kepada sukar (mengikut tahap Bloom)

6. Tidak boleh terlalu panjang sehingga mengelirukan.

 

10

 

Do not forget!

Writing Objectives of the Study

1. Closely related to research questions.

2. Closely related to research problems.

3. Closely related to the thesis title.

4.Using the learning domain of Bloom's Taxonomy (1956) as the first word.

5. Ensure the selected domain from easy to difficult (according to Bloom level)

6. Cannot be too long so confusing.

 

10

 

Jangan lupa!

Penulisan Kepentingan Kajian

1. Pilih kepentingan kajian yang bersesuaian dengan kajian.

2. Pilih sama ada dalam bentuk poin atau perenggan.

3. Jelaskan setiap kepentingan dalam minimum 10 ayat.

4. Bahagian ini tidak memerlukan rujukan.

5. Kepentingan kajian minimum tiga.

6. Kepentingan kajian maksimum lima.

 

17

 

Do not forget!

Writing the Importance of the Study

1. Select the importance of the study that is appropriate to the study.

2. Choose either in the form of points or paragraphs.

3. Explain each importance in a minimum of 10 sentences.

4. This section requires no reference.

5. The importance of a minimum study of three.

6. The importance of a maximum study of five.

 

17

 

 

Jangan lupa!

Penulisan Kepentingan Kajian

1. Jelaskan batasan bagi setiap satu.

2. Sertakan justifikasi bagi setiap satu.

3. Batasan pemilihan sampel (jika ada).

4. Batasan pemilihan instrumen (jika ada).

5. Batasan pemilihan bahan (jika ada).

6. Batasan pemilihan teori (jika ada).

 

18

Do not forget!

Writing the Importance of the Study

1. Explain the limitations for each.

2. Include justification for each.

3. Sample selection restrictions (if any).

4. Limitation of instrument selection (if any).

5. Limitations of material selection (if any).

6. Theoretical selection limitations (if any).

 

18

 

Jangan lupa!

Penulisan Kepentingan Kajian

1. Pilih frasa atau perkataan yang berkait rapat dengan tajuk dan kajian.

2. Pemilihan definisi berkait rapat dengan kajian walaupun tiada dalam tajuk tesis.

3. Jangan beri definisi perkataan seperti kamus.

4. Rujukan tidak wajib dalam bahagian ini.

 

19

 

Do not forget!

Writing the Importance of the Study

1. Choose phrases or words that are closely related to the topic and study.

2. The selection of definitions is closely related to the study even though it is not in the thesis title.

3. Do not give definitions of words such as dictionaries.

4. References are not mandatory in this section.

 

19

 

Jangan lupa!

Penulisan Kepentingan Kajian

1. Penulisan organisasi kajian tidak boleh sama dengan pengenalan bab.

2. Jelaskan dengan tepat dan terperinci.

3. Susunan organisasi seharusnya boleh difahami dengan mudah.

4. Setiap bab dalam perenggan yang baharu.

 

20

 

Do not forget!

Writing the Importance of the Study

1. The writing of the study organization cannot be the same as the introduction of the chapter.

2. Explain accurately and in detail.

3. The organization of the organization should be easy to understand.

4. Each chapter in a new paragraph.

 

20


Jangan lupa!

Penulisan Kepentingan Kajian

1. Simpulkan bab ini dengan menggunakan ayat yang berbeza dengan pengenalan bab.

2. Tidak boleh meniru ayat dalam bahagian pengenalan.

3. Bahagian ini perlu dikupas dengan ringkas.

4. Di akhir ayat perlu disertakan apa yang terkandung dalam bab seterusnya.

 

21

 

Do not forget!

Writing the Importance of the Study

1. Summarize this chapter by using different sentences with chapter introduction.

2. Cannot imitate sentences in the introduction section.

3. This part should be peeled briefly.

4. At the end of the sentence should be included what is contained in the next chapter.

 

21

 

 

Bukti kehadiran 21/12/2020:

 

RUJUKAN:

Normaliza Abd Rahim (2019). Jom Tulis Tesis. Selangor: Universiti Putra Malaysia.




 

No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Assalamualaikum semua   Okay harini kita nak borak sikit. Selama 2 semester ni aku ada blog. Macam tak percaya sebab aku benda macam ni aku ...