Sunday, December 20, 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU9 QUOTATION(2)

MINGGU 9 - QUOTATION (2)

 

 NUR                   NUR NADIAH NADHIRAH ROMELY    NUR ASIAH ZAHIRAH MOHD ZURAIDI

                                                  197003                197832

 

 

1. Teks Asal: When someone is angry at you, just smile and ask for forgiveness.

Terjemahan Melayu: Jika kita dimarahi, maka hanya senyum dan minta maaf.

Alim tersengih dan cuba menyapu sampah. Akhirnya, dia berjaya menghabiskan kerjanya.

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya) Hlm: 25: 9

 

2. Teks Asal: When you are at the lowest point in your life, just remind yourself that it will go away soon. Time heals.

Terjemahan Melayu: Disaat kita berasa lemah dan penat, ingatlah bahawa semua itu akan berakhir. Masa akan mengubati.

Pada suatu hari, Alim jatuh sakit. Badannya panas dan Alim tidak bermaya. Alim mudah jatuh sakit dan Alim tidak pernah merungut. Bapa dan ibu membawa Alim ke klinik berhampiran. Doktor memberikan ubat supaya Alim cepat sembuh.

Bukti: Cerita Sosial 5 (Jiran) Hlm: 27: 6

 

3. Teks Asal: Always be kind to others.

Terjemahan Melayu: Selalu berbuat baik.

Pada hari Ahad yang lalu, bapa Alim membawa pulang banyak buah-buahan. Bapa telah membeli buah-buahan dari pasar tani. Bapa tahu, Alim, abang Imran, kak Madinah dan Aisyah gemar makan buah-buahan tempatan. Ada buah rambutan, ada buah durian, ada buah manggis, ada buah langsat, ada buah duku dan banyak lagi.

Bukti: Cerita Sosial 2 (Saya yang Istimewa) Hlm: 23: 4

 

4. Teks Asal: Love and care for yourself first before you tend to love and care for others.

Terjemahan Melayu: Sayangi dan jaga diri sendiri sebelum menyayangi dan menjaga orang lain.

 "Saya sayang keluarga saya." ujar Alim kepada ahli keluarga yang lain.

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya). Hlm:25:11

 

5. Teks Asal: Say nice things, say good things and you will find happiness in life.

Terjemahan Melayu: Ungkapkan perkara yang baik, ucapkan perkara yang bijak dan anda akan temui kebahagiaan dalam kehidupan.

"Terima kasih, ibu," kata Alim. Alim bersalaman dengan ibu dan terus beredar ke kelas. 

 Bukti: Cerita Sosial 4 (Hati) Hlm: 26: 5

 

6. I will not judge you. I am just a normal person.

Terjemahan Melayu: Saya tidak akan menilai anda. Saya hanya orang biasa.

 Abang, kakak dan adik sedih melihat keadaan Alim. Mereka menemani Alim di bilik. Mereka cuba bercerita dengan Alim tetapi Alim tetap mendiamkan diri. Mata Alim tetap kaku.

Bukti: Cerita Sosial 5 (Jiran) Hlm: 27:8


7. To me, you are the most precious person in the world.

Terjemahan Melayu: Bagi saya, anda adalah orang yang paling berharga di dunia.

"Saya sayang keluarga saya," ujar Alim kepada ahli keluarga yang lain.

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya) Hlm: 25:11


8. When I look at you, I will smile. My love will always be with you..

Terjemahan Melayu: Apabila saya melihat anda, saya akan tersenyum. Cintaku akan sentiasa bersamamu.

Alim tersengih dan cuba menyapu sampah. Akhirnya dia berjaya menghabiskan kerjanya.

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya) Hlm: 25:9

 

9. Kindness will speak the truth.

Terjemahan Melayu: Kebaikan akan bercakap benar.

Bukti: Cerita Sosial 2 (Saya yang Istimewa) Hlm: 24:8

"Mak Cik Timah tak sedih. Makcik Timah gembira kerana Alim baik dengan Sulaiman," kata Makcik Timah sambil memandang ke arah Sulaiman yang membasuh basikal kecilnya. 

Bukti: Cerita Sosial 2 (Saya yang Istimewa) Hlm: 24:8

 

10. Be a better person today and you will find happiness.

"Ibu boleh kita berikan Sulaiman sedikit buah-buahan ini?" tanya Alim kepada ibunya. Ibu dan bapa selalu berpesan berkongsi barang atau makanan yang kita suka adalah sau perbuatan yang baik", sambung Alim lagi.

Bukti: Cerita Sosial 2 (Saya yang Istimewa) Hlm: 23:7

Bukti kehadiran 21/12/2020: 


No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Assalamualaikum semua   Okay harini kita nak borak sikit. Selama 2 semester ni aku ada blog. Macam tak percaya sebab aku benda macam ni aku ...