Thursday, May 7, 2020

BBM3410Satu2020: CERITA SOSIAL 2 (NORMALIZA ABD RAHIM, 2019) 3

Disini saya ingin berkongsi sedikit tentang nilai yang saya dapat daripada cerita sosial 3 ini. Dan saya juga akan menerangkan sedikit mengapa saya memilih baris baris tersebut sebagai nilai yang saya jumpa.






3 Nilai yang terkandung dalam Cerita Sosial 3:

1. Ringan tulang dalam membantu keluarga.
2. Sentiasa mendengar nasihat orang tua.
3. Bersabar dan rajin bekerja.


Nilai pertama yang terkandung dalam Cerita Sosial 3 ini ialah ringan tulang dalam membantu keluarga. Sebagai contoh Alim seorang yang sangat rajin menolong keluarganya, Alim sentiasa bersiap sedia membantu adiknya Aisyah untuk mengutip mainan yang bertaburan di atas lantai. Alim juga rajin menyapu sampah membantu ibunya mengemas rumah. Selain itu, Alim juga merupakan anak yang baik dia sentiasa mendengar nasihat orang tua. Seterusnya, Alim juga belajar untuk sabar dan menghabiskan setiap kerjanya. 


RUJUKAN:

Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Penerbit: Universiti Malaysia Terengganu

No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Assalamualaikum semua   Okay harini kita nak borak sikit. Selama 2 semester ni aku ada blog. Macam tak percaya sebab aku benda macam ni aku ...